LinkeiWitkacy1 image28768 image378686 image48767 image58768 image67687687 image789779 image87686768 „Autoportret”, jak mówi nam dedykacja, został wykonany we Lwowie w 1939 r. Obraz odpowiada na pytanie : jak Linke postrzegał siebie. Wzrok osoby podziwiającej to dzieło przykuwają oczy samego malarza. Wnikliwe, badawcze spojrzenie zdaje się przenikać do naszego wnętrza. Osoba postronna nie potrafiła tego dostrzec, lecz wiadomo, że Linke widział tylko na prawe oko. Zadziwia nas także kolorystyka obrazu. Żółta, poraniona twarz ujawnia podobieństwo do podziurawionej ściany w tle. W ten sposób autor chciał przedstawić zbieżność ludzkiego bólu do dramatu niszczonego przez wojnę miasta.. Obraz zawiera  także pewien wyraźny akcent. Jest to krokodyl siedzący na prawym ramieniu Linkego. Malarz wielokrotnie używał tego kodu już w swoich wcześniejszych pracach. Jego znaczenie jest trudne do rozszyfrowania.Obraz ‘’El-mole-rachmim’’ to swoista metafora cierpiącej Warszawy. Stolica broniąc się przed okupacją niemiecką, została doszczętnie zniszczona. Malarz powróciwszy do ojczyzny w 1946r. z zesłania jest zrozpaczony widokiem zrujnowanego miasta. Zaczyna pracować nad cyklem ‘’Kamienie krzyczą’’ obrazującym ruiny Warszawy. Linke bardzo często dokonywał , to ma miejsce również na tym obrazie, personifikacji  budynku. Tutaj osamotniona ściana  przybiera postać Żyda, odzianego w tałes, czyli żydowski szal modlitewny oraz filakterie, czyli pudełeczko na czole powiązane z rzemykiem na ręce. Na obrazie pt. ‘’Luftwaffe’’ Linke również ukazał katastrofę miasta. Widzimy jak niemieckie samoloty bombardują ulice i domy. Po raz kolejny artysta wykorzystuje zabieg personifikacji – tego ataku dokonuje oszalała istota o ludzkim szkielecie. Miasto jest bezbronne co wyrażają zaciśnięte pięści. Obraz ma dużą siłę wyrazu i pacyfistyczną wymowę .Obraz Bronisława Linkego ‘’Autobus’’ ilustruje przekrój polskiego społeczeństwa w latach 50’. Przedstawia alegorie Polski oraz jej sytuacje geopolityczną. Kierowcą owego pojazdu jest bezpostaciowy manekin kontrolowany przez bezwzględne władze komunistyczne. Osobą wyróżniającą się ( poprzez otwarte oczy ) jest mała dziewczynka siedząca na kolanach matki. Jest to świadek sytuacji, jako jedyny świadomy zagrożeń i konsekwencji wynikających z trudnej sytuacji. Pod tą postacią dziecka ukrył się sam autor.Malując ‘’Cyrk’’, Linke ośmiesza ludzi, których największymi priorytetami są pieniądze, władza i dobra zabawa. Wśród bohaterów tego obrazu znalazły się takie postacie jak trupia czaszka przyodziana w pieniądze, mężczyzna z zaklejonymi ustami i oczami podłączony do maszynki produkującej banknoty, oraz pozbawiony twarzy biurokrata.  Widzimy także Jezusa wiszącego na krzyżu balansującego na cienkiej lince z monocyklem. Obok postaci Zbawiciela dostrzec możemy także murzyna i Żyda.  W  środku tego obłędnego koła widnieją ruiny budynków, w tym również cmentarza.Linke pracował nad swoim obrazem w okresie surowego stalinizmu. Można powiedzieć, że interpretacja tego obrazu jest dwuznaczna. Obraz emanuje katastrofizmem                            i śmiercią, która przychodzi do nas (tutaj w postaci brunatnej chmury). Dzieło Linkego możemy także odczytać jako swoisty manifest  pacyfistyczny. Widzimy skutki wojny, to co dzieje się z ludźmi i światem w rezultacie działań wojennych.  Analizując obraz, warto też zwrócić uwagę na realistyczne przedstawienie najdrobniejszego szczegółu. Obraz ‘’Most’’ to metafora ludzkiej egzystencji. Życie pełne pułapek ilustruje most bez poręczy, niestabilny, ze szczelinami. Jeżeli ktoś raz się potknie jego upadek zakończy się w wodzie, nie będzie miał już szansy wstać i iść dalej.Bronisław Linke z przyjacielem Stanisławem Ignacym Witkiewiczem

Copyright © bigos.pl 1.0.0 Wszelkie prawa zastrzeżone.